GB Customs RVS uitlaat

Feiten en fabels over uitlaten

×
Ga terug naar het overzicht

Er zijn een hoop geruchten rondom uitlaten. Sommige blijken fabels te zijn, maar er zitten ook zeker feiten tussen. Om de lucht te klaren gaan we de grootste fabels en feiten over uitlaten voor je uitwerken. Hopelijk maakt dat de keuze voor het beste uitlaatsysteem een stuk makkelijker en laat je je niet gek maken.

In deze blog:

Feiten en fabels over uitlaten

Fabels over uitlaten

Zonder middendemper kom je niet door de APK

Wettelijk moet je uitlaat gasdicht zijn, degelijk hangen en moet de CO2-uitstoot kloppen. Om aan deze eisen te voldoen is een middendemper niet per se nodig. Een katalysator doet namelijk precies dat werk en is vrij goedkoop in te bouwen. In principe is dus vooral de katalysator belangrijk. Een middendemper zorgt vooral voor het verminderen van hoge tonen. Naast de middendemper is er de einddemper, deze vermindert lage tonen van de uitlaat. Een middendemper of einddemper is wel nodig om te zorgen dat je uitlaat niet de geluideisen overschrijdt van de maximale toegestane Decibel, deze kan per auto verschillen. Anders kan dat nog wel problemen opleveren bij de APK. Echter wordt het geluid alleen gemeten als een APK station beschikt over de juiste decibel apparatuur.

Lekkende vloeistof en blauwe verkleuring van de uitlaat is slecht

Mensen schrikken al snel als ze druppels uit een auto zien lopen. Wees maar gerust dat de auto niet gaat ontploffen. Dit is water dat vrij komt bij de verbranding van benzine wanneer het uitlaatsysteem en de motor nog niet op temperatuur zijn. Ook de blauwe kleur in de uitlaat is simpel te verklaren. Bij het warm worden van de uitlaat kan chroom/nikkel blauw kleuren. Best logisch aangezien uitlaatgas een temperatuur bereikt van 500 tot 800 graden Celsius.

Feiten over uitlaten

Met een grotere downpipe krijgt de auto meer vermogen

De downpipe verbindt het motorblok met het uitlaatsysteem. Gemiddeld heeft een downpipe een grootte van 2 inch. Een grotere downpipe biedt meer ruimte om uitlaatgassen weg te stuwen voor het motorblok. Dus: des te groter de downpipe, des te hoger de paardenkracht (PK) die de motor produceert. Let er wel op dat de paardenkracht niet enorm kan toenemen bij een aanpassing van het uitlaatsysteem. Een combinatie van software tuning en een uitlaataanpassing kan wel degelijk verschil maken.

Knalgeluid of vlammen zorgen voor schade of een boete

Een klapgeluid of zelfs vlammen uit de uitlaat klinkt leuk, maar hebben een nadeel. Als je een katalysator onder je auto hebt, kan deze kapot gaan door de knallen. Het vervangen van dit onderdeel kan duur uitvallen en ervoor zorgen dat je niet door de APK komt. Het is dus alleen mogelijk om harde knalgeluiden te maken als je een auto zonder katalysator hebt. Vlammen uit de uitlaat zijn toegestaan, op eigen terrein. In het openbaar kun je wel een boete krijgen.

Een aftermarket uitlaat produceert meer geluid dan een originele uitlaat

Over het algemeen produceert een aftermarket uitlaatsysteem inderdaad meer geluid dan de uitlaat waarmee auto’s geleverd worden. Dit komt doordat autofabrikanten zich aan allerlei emissieregels moeten houden en de uitstoot van gassen zoveel mogelijk moeten verminderen. Dat gaan flink ten koste van het geluid. Let erop dat dit niet voor alle auto’s geldt. Vaak worden pure sportauto’s wel geleverd met uitlaten van bijvoorbeeld Akrapovic of Armytrix. Met alle voordelen vandien!

Ga terug naar het overzicht
× Kunnen wij u helpen?